Sote-palveluiden yhteistoimintaneuvottelut 20.10.–1.12.2025 - Samarbetsförhandlingar inom social- och hälsovårdstjänster 20.10. –1.12.2025

2.12.2025

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on päättynyt sote-palveluiden laaja yhteistoimintamenettely, joka koski henkilöstömitoitusta, resurssien yhtenäistämistä sekä talouden tasapainottamista. Tässä tiivistetysti se, mitä neuvotteluissa käsiteltiin ja mitä niiden tulos tarkoittaa henkilöstölle. 

Mitä neuvotteluissa käsiteltiin? 

Neuvottelut koskivat koko sote-palveluiden tulosalueen henkilöstöä, pois lukien ympärivuorokautinen vammaispalvelu, jossa mitoitusta koskevat yt-neuvottelut oli käyty jo aiemmin. 

Työnantaja esitti muutoksia noin 150 tehtävään. Neuvottelujen jälkeen lopulliset muutokset kohdistuvat noin 135 tehtävään

Lisäksi työnantaja arvioi, että varsinaista henkilöstön vähentämistarvetta on noin 10 tehtävän osalta. 

Muutosten taustalla ovat Varhan ja sote-palveluiden tulosalueen tiukka taloustilanne sekä tarve löytää pysyviä säästöjä. Kokonaisuudessaan työnantaja tavoittelee 1,32 miljoonan euron henkilöstösäästöjä vuodelle 2026

Mihin muutokset kohdistuvat? 

Muutokset liittyvät erityisesti: 

  • henkilöstön siirtämiseen yksiköiden välillä 

  • tehtävänkuvien muutoksiin 

  • työaika- ja työjärjestelyjen muutoksiin 

  • palvelussuhteen ehtojen tarkasteluun (mm. työtehtävä, työntekopaikka, työaikamuoto ja palkka) 

Suurimmat muutostarpeet kohdistuvat lasten, nuorten ja perheiden palveluihin sekä sote-keskuspalveluihin. Osa muutoksista on ratkennut jo neuvottelujen aikana vapaaehtoisilla siirtymisillä ja eläköitymisillä. 

Työnantaja hyödyntää mahdollisuuksien mukaan vapaaehtoisuutta, mutta aluehallituksen linjauksen mukaisesti tarkoituksenmukaiset siirrot voidaan toteuttaa myös työnantajan yksipuolisella päätöksellä

Mitä neuvottelujen tulos tarkoittaa työntekijälle? 

  • Kaikille muutosten kohteena oleville pyritään tarjoamaan koulutusta ja osaamista vastaava tehtävä Varhalta

  • Työntekijälle tarjotaan uusi tehtävä muutostilannekeskustelussa. 

  • Mikäli työntekijä ei voi tai halua ottaa vastaan työnantajan tarjoamaa tehtävää tai työsuhteen ehtojen muutoksia, voi kyseessä olla taloudellinen ja tuotannollinen irtisanomisperuste YT-lain mukaisesti. 

  • Henkilökohtaiset tiedotteet ja päätökset annetaan työntekijöille erikseen. 

Muutokset pannaan täytäntöön heti neuvottelujen päätyttyä, kuitenkin viimeistään 30.5.2026

Tehyn näkökulma ja tuki jäsenille 

Neuvotteluissa Tehyn pääluottamusedustajat ovat korostaneet: 

  • henkilöstön oikeuksien toteutumista 

  • muutosten kohtuullisuutta ja perusteltavuutta 

  • sitä, että jokaiselle tarjottava tehtävä vastaa aidosti osaamista 

  • potilas- ja asiakasturvallisuuden varmistamista muutosten keskellä 

Jäsenille muistutamme, että: 

  • Jokainen muutostilanne on yksilöllinen. 

  • Sinulla on oikeus saada kirjallinen tieto ja perusteet muutoksesta. 

  • Sinulla on oikeus olla yhteydessä pääluottamusedustajiin ennen kuin hyväksyt tai allekirjoitat mitään. 

  • Saat ottaa kuulemistilaisuuteen mukaan tukihenkilön 

Olemme tukenasi kaikissa muutoksiin liittyvissä kysymyksissä – älä epäröi ottaa yhteyttä. 

  

Samarbetsförhandlingar inom social- och hälsovårdstjänster 20.10. –1.12.2025 

Ett omfattande samarbetsförfarande inom social- och hälsovårdstjänster har slutförts i Egentliga- Finlands välfärdsområde. Förfarandet fokuserade på personaldimensionering, harmonisering av resurser och ekonomisk balansering. Här följer en sammanfattning av vad som diskuterades under förhandlingarna och vad resultatet innebär för personalen.   

Vad diskuterades under förhandlingarna?  

Förhandlingarna gällde all personal inom social- och hälsovårdssektorn, med undantag för dygnet-runt-verksamhet inom funktionshinderområdet, där förhandlingar om dimensioneringen redan hade hållits.  

Arbetsgivaren föreslog förändringar för cirka 150 uppgifter. Efter förhandlingarna kommer de slutliga förändringarna att beröra cirka 135 uppgifter .  

Dessutom uppskattar arbetsgivaren att det finns ett behov av att minska personalstyrkan med cirka 10 personer.  

Förändringarna beror på den ansträngda ekonomiska situationen inom Varha och resultatområdet för social- och hälsovårdstjänster samt behovet av att hitta permanenta besparingar. Totalt sett siktar arbetsgivaren på personalbesparingar på 1,32 miljoner euro för år 2026.  

Vad handlar förändringarna om? 

 Förändringarna handlar främst om: 

  • förflyttning av personal mellan enheter 

  • ändrade arbetsbeskrivningar 

  • ändringar i arbetstider och arbetsformer 

  • översyn av anställningsvillkor (t.ex. arbetsbeskrivning, arbetsplats, arbetstider och lön) 

Det största behovet av förändringar finns inom tjänster för barn, ungdomar och familjer samt inom social- och hälsovårdstjänster. En del av förändringarna har redan lösts under förhandlingarna genom frivilliga omplaceringar och pensioneringar. 

Arbetsgivaren kommer att utnyttja frivilliga omplaceringar där det är möjligt, men i enlighet med regionstyrelsens policy kan lämpliga omplaceringar också genomföras genom arbetsgivarens ensidiga beslut.  

Vad innebär resultatet av förhandlingarna för de anställda? 

Målet är att erbjuda alla som berörs av förändringarna uppgifter hos Varha som motsvarar deras uppgifter och kompetens.   

Anställda kommer att erbjudas en ny uppgift  under förändringssamtalet.  

Om en anställd inte kan eller vill acceptera den uppgift som arbetsgivaren erbjuder eller förändringarna i anställningsvillkoren kan detta utgöra skäl för uppsägning av ekonomiska och produktionsrelaterade skäl i enlighet med lagen om samarbete.  

Personliga meddelanden och beslut kommer att ges till de anställda separat.  

Förändringarna kommer att genomföras omedelbart efter att förhandlingarna har avslutats, men senast den 30.5.2026.  

Tehys perspektiv och stöd för medlemmarna  

I förhandlingarna har Tehy:s huvudfackombud betonat följande:  

  •  förverkligandet av personalens rättigheter 

  • förändringarnas rimlighet och berättigande  

  • att de uppgifter som erbjuds varje individ verkligen motsvarar deras kompetens 

  • säkerställandet av patient- och kundsäkerheten i samband med förändringarna 

 

Vi påminner medlemmarna om följande: 

  

  • Varje förändringssituation är unik. 

  •  Du har rätt att få skriftlig information och skälen till förändringen. 

  •  Du har rätt att kontakta ditt huvudfackombud innan du accepterar eller undertecknar något.  

  • Du kan ta med dig en stödperson till hörandet. 

 

Vi finns här för att hjälpa dig med alla frågor du kan ha om förändringarna – tveka inte att kontakta oss.